RUC: Idrottsdidaktiskt nätverk 22 april

Den 22 april välkomnar RUC (Regionalt utvecklingscentrum) idrottslärare, skolledare, lärarutbildare och forskare inom idrottsdidaktiska områden till en nätverksträff under rubriken "Professionellt lärande i kollaborativa lärgrupper". Träffen är kostnadsfri. Sista dag för anmälan är 15 april.

Nätverksträffen leds av Petter Wiklander, doktorand vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.

På agendan

En utmaning för lärare (i detta fall i idrott och hälsa) är att kritisk reflektera kring, synliggöra, och implementera ett professionellt förhållningssätt till kunskap, undervisning och lärande och förståelse av praktiken. Skolor kan genom att utveckla ett undersökande förhållningssätt till den egna praktiken, och skapa forum för lärare att diskutera och kritisk reflektera över sitt arbete bidra till lärares professionella lärande och utveckling. När det i sin tur leder till förändrade handlingar i praktiken skapas förutsättningar för förbättrade resultat för eleverna.

Petter reflekterar över och diskuterar sina erfarenheter av ett långsiktigt, kollaborativt utvecklingsprojekt på en skola, utifrån rollen som förstelärare. Inom ramen för projektet iscensattes ett nytt forum för kollaborativa diskussioner och aktioner i pedagogiska lärgrupper.

Relevanta frågeställningar att diskutera i samband med detta kan vara:

  • Hur kan vi utveckla en kultur på skolan, där vi är nyfikna och intresserade av att kontinuerligt utveckla vårt professionella lärande och undervisning?
  • Hur kan vi förstå och implementera nya lärarledarfunktioner, det vill säga lärare med uppdrag att leda lärares lärande inifrån kollegiet?
  • Vilka möjligheter och svårigheter kan vi identifiera i arbetet med att främja ett professionellt lärande och undervisningsförbättring (genom tex. pedagogiska lärgrupper) som leds av förstelärare?
  • Hur kan få till mer kritisk och didaktisk reflektion kring undervisningspraktiken i idrott och hälsa; som varför vi undervisar som vi gör i idrott och hälsa, vad det är tänkt att eleverna ska lära sig, hur ges eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor?

Senast uppdaterad:

Publicerad: